• Huisartsen Kluisbergen

Screening

Sommige gezondheidsrisico’s of ziekten kunnen worden opgespoord

voordat er klachten zijn.

Een screening is een onderzoek naar een bepaalde ziekte, bijvoorbeeld borstkanker, een voorstadium van een ziekte (bijvoorbeeld darmpoliepen die darmkanker voorafgaan), of een bepaald gezondheidsrisico (bijvoorbeeld een te hoge cholesterolwaarde in het bloed), terwijl er nog geen duidelijke symptomen of klachten zijn die op die ziekte, dat voorstadium of dat risico wijzen.

Tijdige opsporing van risico's of ziekten kan erger voorkomen en verhoogt de kans op genezing.

Bij een screening kunnen verschillende screeningsinstrumenten worden ingezet, zoals een vragenlijst, een lichamelijk onderzoek, een meting of een test van lichaamsmateriaal, zoals een bloedonderzoek.

Bij een screening zijn er nog geen klachten die op een bepaald gezondheidsrisico, voorstadium of een ziekte wijzen. Is dat wel het geval dan, is er sprake van een diagnostische test. Een afwijkend screeningsresultaat wordt normaal gezien ook altijd bevestigd met een diagnostische test.

1. De Stoelgangtest Het Vlaams Bevolkingsonderzoek Dikkedarmkanker geeft mannen en vrouwen van 50 tot en met 74 jaar de kans om elke twee jaar een stoelgangtest te doen. Je neemt thuis zelf een staal van je stoelgang. Het onderzoek van het staal in het labo is gratis. Vroegtijdige opsporing van dikkedarmkanker verhoogt de kans op genezing. De behandeling is minder zwaar en je herstelt ook sneller.

2. Het uitstrijkje Het Vlaams Bevolkingsonderzoek Baarmoederhalskanker geeft vrouwen van 25 tot en met 64 jaar de kans om elke drie jaar een uitstrijkje te laten nemen. Het onderzoek van het uitstrijkje is meestal gratis. Je betaalt alleen de consultatie bij je huisarts of gynaecoloog. Aan baarmoederhalskanker gaan enkele stadia vooraf. Het gaat om letsels die nog geen kanker zijn. De behandeling van die voorstadia voorkomt het ontstaan van kanker. De voorstadia zijn niet dodelijk. Maar als de aandoening pas in een zeer laat stadium wordt ontdekt, is de kans op overleven kleiner dan één op vijf. Door om de drie jaar een uitstrijkje te laten nemen, kan de aandoening al in een vroeg stadium worden opgespoord en behandeld. De behandeling is dan ook minder zwaar en je herstelt sneller.

3. Borstkanker Het Vlaams Bevolkingsonderzoek Borstkanker geeft vrouwen van 50 tot en met 69 jaar de kans om elke twee jaar een kwaliteitsvolle screeningsmammografie te laten nemen bij de radioloog. Het onderzoek is volledig gratis als je bij een Belgisch ziekenfonds bent aangesloten. Je betaalt dus ook geen remgeld.

57 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts